Wednesday, April 27, 2011

Catatan Kehidupan

Assalamualaikum ...

Pagi ni cuaca sejuk sekali. Saya baru sahaja pulang dari menghantar mak pergi kerja. Itulah rutin saya setiap hari. Saya juga belum bersiap untuk pergi kerja lagi. Rasa sejuk menyebabkan hati saya tertahan-tahan untuk mandi. ^_^ hmmm ... tak apalah. Saya boleh gi kerja bila-bila masa. Saya tidak terikat dengan jadual kelas kerana pelajar masih bercuti lagi. Ada 2 minggu lagi, baru semester baru akan buka.

Apa khabar teman-teman blog yang lain? Moga anda sihat, moga hati anda seceria dan secerah mentari pagi. Alhamdulillah saya sihat dari segi fizikalnya. Mental saya hehehe ... kurang sikit, sebab tu saya tak aktif sangat dengan dunia blog dan dunia fb saya. Tapi saya cuba untuk melawan segala keresahan dijiwa saya ... hmmm ... hari ni hari keempat ... hmmm ... mungkin anda tertanya-tanya apakah permasalahan yang membelenggu jiwa saya. (seperti pertanyaan saya selalu ... ada ke yang tanya? popular ke saya kat sini?) ^_^ tak apalah serba sedikit dunia blog ni adalah tempat untuk saya meluahkan. Mungkin tidak 100% saya luahkan tetapi serba sedikit sebahagian daripada kehidupan saya telah saya luahkan di sini.  Huhhh!!! entah apa yang saya merepek pagi-pagi ni ....

Banyak sebenarnya yang berlaku dalam kepada saya terutama 2 minggu belakangan ni. Semuanya citer sedih, citer tak best. Bak kata pepatah, sudahlah jatuh ditimpa tangga lagi, atau pun berat mata memandang, berat lagi bahu memikul tak pun pepatah yang paling sesuai malang tak berbau dah ler tersungkur kat jalan pas tu dilanggar kereta lak ... huhhhh ... ada ke pepatah cam gitu ^_^.

Jam 6.30 petang semalam, saya dapat panggilan dari mak cik saya. Baby Faresya masuk hospital. Usus kecilnya masuk usus besar. Kena buat pembedahan segera. Pembedahan tak boleh dilakukan di Ipoh. Harus dilakukan di Kuala Lumpur atau Kedah. Pak Cik saya telah memilih untuk menghantar Faresya ke Kuala Lumpur. Lepas dapat panggilan terus saya, mak dan mak we saya gi hospital. Melawat hospital malam-malam bukan senang, bukan waktu melawat. Mujurlah dapat naik juga lepas diberi penjelasan. Kesian tengok Faresya. Nangis dan nangis. Masa saya datang, doktor tengah merawatnya. Tengah tunggu doktor pakar datang jam 9.30 malam. Kesian saya tengok pak cik saya. Seminggu yang lepas pun ahli keluarga saya asyik turun naik bangunan hospital. Hari ni berulang lagi.
Mak cik saya ramai yang datang. Itu kelebihan keluarga saya. Apabila ada yang sakit, pasti semua akan hadir. Sikap ambil berat ni buat saya rasa bangga lahir dan dibesarkan dalam lingkungan keluarga ini. Oh ya doktor mengesahkan Faresya akan dihantar ke hospital Kuala Lumpur jam 7 pagi ni. Akan terus dilaksanakan pembedahan. "Faresya cepat sembuh ya sayang, mak long tunggu Faresya kat sini". Sedih pula bila saya mengenangkan anak kecil bermata bulat besar tu akan menjalani pembedahan hari ni.

Minggu lepas (Khamis 21 April 2011) saya telah kehilangan pak cho saya buat selama-lamanya. 3 hari berturut-turut saya melawatnya di hospital. Pemergiaan yang tak diduga. Moga rohnya tenang di sana. Hari Selasa, saya lihat kesakitan dirinya. Tenat sekali. Sampai jam 11 malam saya dan ahli keluarga saya menunggu di hospital sehingga dia di bawa ke ICU. Lepas dimasukkan ke ICU, pak cho saya memang tak sedarkan diri lagi. Nyawanya memang hanya bergantung ke alat bantuan pernafasan. Begitu juga ketika hari terakhir saya mengunjunginya, masih tidak sedarkan diri. Dari kata doktor paru-paru pak cik saya dah rosak, begitu juga buah pinggangnya. Kuman juga sudah merebak ke paru-paru, darah dan jantungnya. Doktor yang merawat, memberitahu mereka telah cuba sedaya upaya memberi ubat yang terbaik supaya jantungnya boleh mengepam semula (berdenyut kerana ketika itu semuanya bergantung pada mesin) tetapi tidak berjaya. Doktor suruh kami berdoa banyak-banyak kerana Allah Yang Maha Berkuasa. 

Jam 5 pagi, hari Khamis, panggilan telefon di subuh hari, pak cho saya telah pergi untuk selamanya. Al-Fatihah. Pak Cho saya selamat dikebumikan di sebelah kubur anaknya Mohd Rini yang meninggal dunia 9 tahun lalu akibat penyakit asma.

Jam sudah mencecah ke angka jam 8.10 pagi. Saya stop sini dulu. Sebenarnya ada lagi nak saya coretkan di sini, nanti pas pulang kerja saya akan sambung semula. Lagipun mak dah pesan suruh gi bagi tau tok ngan opah tentang keadaan Faresya. Pak cik saya pun dah pesan semalam. Opah dan tok tak tau lagi. Mesti opah dan tok susah hati lagi. Dah la mereka berdua tak beberapa sihat.

Hmmm ... akhir kata dari saya ^_^ SENYUMLAH WALAUPUN HATIMU GUNDAH GULANA....

No comments:

Post a Comment