Friday, January 28, 2011

Magika



Hari ni saya dah start cuti. Bukan sahaja hari ni tetapi hari Selasa dan Rabu lepas juga saya telah start cuti. Cuma semalam (Khamis) sahaja saya bekerja kerana ada meeting. Mulai hari ni saya akan bercuti lama, akan memulakan tugas dipertengahan bulan Februari. Lama ke? Kira lamalah tu?

Apakah aktiviti saya di masa cuti? Sebenarnya saya tidak ada perancangan khas untuk cuti ni. Tidak juga ke mana-mana. Cuma ingin merehatkan badan setelah bertungkus lumus semester lepas. Jadi tiba masa untuk saya berehat sepuas-puasnya kini.

Semalam saya beli 4 dvd iaitu Magika, Damping Malam, Estet dan Aku masih Dara. Dan pagi ni, seawal jam 8.30 pagi saya telah terpacak di hadapan tv, menonton Magika. Seronok juga citer. Memang sebelum ini saya memang teruja nak menontonnya di panggung tetapi tiada kesempatan dan saya juga bukannya rajin sangat nak ke panggung wayang cukup malas.

Saya puji sangat watak Diana Daniel. Dia cantik sekali. Menonton lakonan Ziana Zain sebagai nenek kebayan dan Aznil sebagai Pak Pandir memang menghiburkan hati saya. Cerita ni banyak lagu, ialah memang banyak lagu dah nama citer muzikal hehe ...


Ni Maya Karin...hehe ada sesiapa yang tak kenal Maya Karin? Rasanya semua kenalkan? Watak Maya Karin memang tiada dialog, dia asyik menyanyi saja .... watak 7 puteri (mungkin lebih) yang semuanya Maya Karin sedang menyanyi-nyanyi di tepi kolam. Mula-mula pelik juga saya tengok, ehhh naper muka semua puteri ni sama jer ....

Yang ni Pak Pandir lakonan Aznil Hj Nawawi. Mak Andeh dilakonkan oleh Raja Azura. Paling suka kat perut Pak Pandir, buncit semacam ... comel jer ....


Ni nenek kebayan, lakonan Ziana zain. Mantap gila lakonan Ziana Zain. Kerjanya dalam citer magika adalah menjual ubat awet muda, menjadikan yang tua muda semula. Ramuan ubatnya adalah air mata budak-budak. Sebab tu Fimie kena culik ngan Ziana Zain dalam citer ni.Yang kat belakang tu, Belalang dan bapaknya sedang menelepon nenek kebayan minta ubat kuat ^_^

Ni pula Bawang Putih ngan Bawang Merah, sesuai sekalilah ngan kaler baju tu. Lakonan adik beradik Sharifah Amani dan Sharifah Aleeya.Adik beradik yang comel. Kerjanya pun memang menjual bawang hehe .... maknya pula dilakonkan oleh Adibah Noor. tapi sikit sangat wataknya. Mak yang teringin nak makan ikan kaloi...


Cuba tengok betoi-betoi siapa orang hitam tu ..hehe ... tu lah Nabil. watak dia kelakar jugalah... adalah dialog yang buat saya gelak .. Mesti penat nak hitamkan wajah nabil ni ... huhuhu


Vanida melakonkan watak Mahsuri. Memang sesuai pun dia melakonkan watak ni, sebab Vanida memang cantik. Manis sekali wajahnya. Yang paling best ialah ketika Awang (lakonan Norman Hakim) membaling lembing kerana memburu Dayang dan terkena kat Mahsuri. Tercacak kat perut Mahsuri. Pas tu datang lak Hang Tuah lima bersaudara. Masa babak tu, saya tergelak tengok Mahsuri yang tercacak lembing (tembus depan belakang), boleh bangun dan berjalan terhuyung-hayang. Kelakar rasanya... hehe


Watak terakhir yang muncul ialah watak M. Nasir sebagai penunggu Tasik Chini Pas tu berubah jadi naga ... hehe ....

Kesimpulannya tak rugi saya beli dvd magika ni. Seronok dan tidak membosankan. Hopefully ada magika 2 pula.

Opsss lupa nak bagi siapa hero dan heroin citer ni. Tu mamat rambut panjang tu lah heronya (Mawi). Mawi melakonkan watak sebagai Badang dalam citer ni. Kira ok jugalah lakonannya. Tapi suaranya memang best lah ketika nyanyi. Yang heroinnya, seperti yang saya katakan ialah Diana Daniel si gadis jelita.

No comments:

Post a Comment