Saturday, April 2, 2011

Tayar oh Tayar



Saya baru pulang dari menukar tayar kereta. Cadangnya mahu tukar tayar hadapan kereta sahaja, tanya punya tanya, minta diskaun dapat ler 325, pas tu tauke kedai tu bagi tau saya tayar keta makan dalam, maknanya dibahagian dalam cepat haus ... ohhh yang itu saya memang tahu, sebab sebelum ni saya ada belek tayar keta saya dan saya dapati dibahagian dalamnya dah botak, tak der bunga bak kata orang. Tapi saya buat bodoh jer, bagi saya janji keta saya boleh jalan, apa saya kisah walaupun walaupun membahayakan nyawa saya.

Tapi sejak dua menjak ni, sejak hujan turun hampir setiap hari, saya mulai tak sedap hati ketika memandu. Perjalanan saya dari rumah ke tempat kerja mengambil masa 40 hingga 45 minit ... bayangkanlah jauhnya saya kena ulang alik setiap hari. Bila hari hujan, air bertakung kat jalan atau tanpa air bertakung pun saya dapat rasa bahawa tayar saya licin dan kadangkala rasa seperti tergelincir. Bukan sekali dua, tapi hampir setiap kali hujan tak kira hujan lebat mahupun hujan renyai-renyai.

Saya ni sebenarnya kedekut duit kalau bab-bab nak baiki keta ni, dari dulu cam gini, bila dah rosak teruk baru saya terhegeh-hegeh nak gi kedai. Sama jugalah macam saya jaga kesihatan saya, dah teruk, dan tak leh bangun baru nak gi klinik atau hospital. Kalau setakat pening-pening biasa, deman sikit-sikit walaupun batuk dah berbunyi macam suara beruk-beruk kat hutan tu, baru saya nak gi berubat. Sebab tu saya selalu kena bebel ngan mak. Tapi nak buat cam mana, dah inilah saya.

Berbalik kepada citer tayar keta saya tadi, akhirnya saya terpaksa mengeluarkan duit sebanyak rm575 untuk tukar tanya dan tukar hal-hal yang berkaitan dengan tanya (tak tau nak bagi tau apa masalahnya kat sini hehe). Rasa nak nangis pun ada, tapi nak buat cam mana, bila tauke kedai tu kata 'kalau tak tukar semua ni, tayar akan tetap cepat haus dan makan tepi'. Akhirnya bila ditimbang-timbang saya pun setujulah baiki semua tu. Alahai kesiannya kat saya .... ^_^

No comments:

Post a Comment