Monday, May 16, 2011

SeLamat hari Guru


GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA

Ini lah tema hari guru untuk tahun ni. Walaupun saya bukan seorang guru tetapi saya begitu teruja sekali bila tiba hari guru. Mungkin juga kerana saya seorang pendidik walaupun bukan cikgu sekolah. Pagi-pagi lagi saya dah dah dapat sms dari salah seorang kawan dan sepupu saya mengucapkan selamat hari guru kepada saya. Terima kasih banyak-banyak. sangat-sangat saya hargainya.

Sejak kecil, saya selalu mendengar peribahasa 'Guru Pelita Hidup, Membakar Diri untuk Menerangi'. Benar, tanpa usaha, tunjuk ajar, ilmu dan kesabaran seorang guru pasti saya tidak akan berjaya hingga hari ni. Siapalah saya tanpa mereka. Besar sungguh pengorbanan seorang guru kepada saya. Namun saya tak lupa juga kepada para pensyarah saya yang memberi ilmu kepada saya, walaupun tidak ada 'hari pensyarah' yang diraikan tetapi mereka juga tetap pendidik, dan mereka juga telah mengorbankan masa, tenaga, bersengkang mata, untuk memberi ilmu kepada anak-anak didiknya. Saya tahu itu, kerana saya juga seorang pendidik. Saya tahu penat lelah kerja sebagai seorang pendidik. Kalau pekerjaan lain masuk jam 8 mungkin keluar jam 4 atau 5, atau masuk jam 7 akan keluar jam 7 malam misalnya, dan malam akan punya waktu istirehat. Tapi kerja seorang pendidik, kerjanya tidak pernah selesai walaupun sudah pulang ke rumah, walaupun hari bercuti. Di sekolah, di kolej atau di universiti mengajar, balik rumah harus menyediakan bahan pengajaran untuk esok, harus study lagi, harus menyemak segala kerja-kerja, latihan mahupun assignment student. Harus memerah otak lagi bagaimana untuk mengatasi masalah pelajar, dan bagaimana untuk menarik perhatian pelajar supaya fokus di dalam kelas.  Sebab itu bagi saya, guru paling saya hormati. Tidak akan saya lupakan jasa mereka.

Buat semua guru saya di S.K. Sungai Rokam (1985-1987), S.K. Sungai Raya (1987-1990), S.M. raja Perempuan Ipoh (1991-1997) dan juga semua pensyarah saya di Universiti Kebangsaan Malaysia (1998-2001), (2003-2006), SELAMAT HARI GURU saya ucapkan. TERIMA KASIH CIKGU, TERIMA KASIH CIKGU dan TERIMA KASIH CIKGU

No comments:

Post a Comment