Friday, December 10, 2010

Apabila Pelajar Buta Sejarah


Saya menyambut baik cadangan kerajaan untuk mewajibkan para pelajar lulus sejarah di dalan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru-baru ini. Walaupun cadangan tersebut dikritik hebat oleh sesetengah pihak dengan alasan ia merupakan 'agenda politik' kerajaan. Syabas saya ucapkan atas cadangan tersebut. Moga dengan mewajibkan pelajar lulus sejarah, generasi muda hari ini tidak lagi BUTA SEJARAH.

Sebagai seorang tenaga pengajar di salah sebuah Institut Pengajian Tinggi Swasta, saya tahu sangat kelemahan pelajar dalam ilmu sejarah atau kenegaraan Malaysia.Kadang-kadang rasa malu melihat mereka, Apabila ditanya tentang soalan-soalan asas tentang negara, mereka masih tidak tahu. Walhal sejak dari kecil subject sejarah ini sudah diajar. Apabila saya bertemu dengan para pelajar untuk pertama kali dalam kelas, perkara utama saya tanya ialah "Sebutkan nama Perdana Menteri Malaysia dari pertama hingga sekarang?", "Sebutkan Rukun Negara. Sebut ikut urutan?", "Bila tarikh Malaysia dibentuk?" dan "Sebutkan lirik lagu Negaraku". Pelikkan soalan saya. Untuk pelajar-pelajar sudah lulus SPM, sudah menyambungkan pelajaran ke peringkat Diploma, saya masih bertanya soalan asas tentang negara. Dari situlah saya tahu tahap mereka. Kebanyakan dari mereka akan tergagap menyebut nama Perdana Menteri Malaysia, urutan yang tidak betul diberi kepada saya, tergagap-gagap menyebut Rukun Negara (mulalah mencari belakang buku tulis untuk mendapatkan jawapan) dan ada juga yang memberitahu hari Malaysia dibentuk ialah pada 31 Ogos 1957. Malahan ada juga pelajar yang memberi jawapan tidak tahu kepada saya. Aduhaiiii ... apa nak jadi dengan generasi muda hari ini? Ke manakah hilangnya semangat nasionalisme dan patriotisme dalam diri mereka?

Semoga usaha kerajaan mewajibkan lulus mata pelajaran sejarah dalam SPM akan menyedarkan para pelajar betapa pentingnya ilmu sejarah ini. tanpa sejarah kita tidak boleh maju ke hadapan. Pengalaman lalu harus dijadikan iktibar.




No comments:

Post a Comment