Tuesday, December 6, 2011

Bubur Tepung Pulut


Hari ni saya rajin sesangat. Tambah-tambah lepas lihat photo yang tidak diduga. Jadi untuk hilangkan kedukaan saya penuhkan aktiviti saya dengan memasak. Sejak akhir-akhir ni saya rajin memasak, mencuba resepi-resepi baru. Al-maklumlah banyak sangat beli buku resepi, takkan setakat simpan jer kot, pasti nak cubakan? hehe ...

Hari ni saya cuba pertama kalinya 'Bubur Tepung Pulut'. Selalunya saya akan nampak bubur ni time bulan Ramadhan. kali ni saya mencuba buat pertama kali. Alhamdulillah menjadi. Tanya kat ahli keluarga, semuanya kata sedap hehehe ....

Bahan-bahannya senang jer iaitu tepung pulut, santan, gula kabung, gula merah pastu pewarna merah dan hijau. Tepung pulut dibubuh dalam mangkuk, isi air sedikit demi sedikit, jangan lupa taruh garam sikit. Pas tu  adunan dibahagi dua, satu diwarna merah dan satu lagi hijau (nak bubuh kaler aper suka hati hehe). Bulatkan, tapi jangan lupa bubuh gula kabung kat tengahnya. Rebus dalam air mendidih. Bila dah muncul kat atas, angkat. Cam mana nak wat kuah yer plak? Senang jer tu, kacau santan atas api, bubuh gula merah tapi kalau tak bubuh pun tak apa. Pas tu masukkan lah tepung pulut. Oh ya jangan lupa bubuh daun pandan supaya wangi.

Selamat Mencuba. Tu pun kalau nak cubalah yer ....^_^

No comments:

Post a Comment