Monday, March 7, 2011

Senyum (Part I)



Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...


Masih ingat tak lagu ni? Seingat saya, lagu ini saya dengar semenjak di sekolah menengah. Selalu keluar di kaca televisyen dan lagu ini menjadi siulan dibibir setiap orang tak kira peringkat umur. Lagu yang ringkas tetapi membawa erti yang mendalam. "senyum membahagiakan, dengan senyuman terjalin ikatan", "Duniakan berseri dengan senyuman" dan "kemesraan kan terjalin dengan senyuman".

Ada apa dengan senyuman??? Penting ke senyuman. Patut ke saya murah dengan senyuman atau lokek dengan senyuman. Tapi saya tahu saya tidak lokek dengan senyuman. Senyuman sentiasa ada dibibir saya tidak kira gundah gulana atau ketika itu memang saya benar-benar bahagia. Tapi jangan senyum sorang-sorang nanti dikatakan gila bayang atau sewel ^_^. Saya selalu juga menasihati pelajar saya jangan kedekut dengan senyuman. Tak rugi kalau kita menghadiahkan senyuman kepada individu lain. 


Bila saya ingati semula, teramat terima kasih saya ucap kepada sekolah saya yang mengadakan kempen 'senyum'. Pelikkan bunyi kempen itu. Masa saya sekolah dulu pun saya pertikaikan, "kenapa lak nak buat kempen senyum-senyum cam gini". Kena senyum ngan Pengetua, kena senyum ngan cikgu, kena senyum ngan senior, junior, kawan-kawan ... kalau tak pengawas akan ambil nama. Mula-mula penatlah juga nak tersenyum. Ialah perkara yang dipaksa memang susah nak buatkan? Tetapi bila kita amalkan selalu, ia menjadi amalan dan kebiasaan dalam hidup kita. Wahhhh!! dan sekarang saya sudah murah dengan senyuman. Biarpun kadang kala saya senyum dengan orang tapi senyuman saya tak dibalas. Tak apa, saya tak kisah janji saya bahagia, janji saya dapat pahala ^_^

Ni kat bawah saya cari gambar-gambar kat google tentang senyum yang mungkin kita boleh kongsi sama-sama.






1 comment: