Thursday, November 3, 2011

Kenangan Terindah

Saya dilahirkan di rumah ini, di sini tempat saya membesar. Kini semuanya tinggal kenangan. Mak kata usia rumah ini ialah mengikut usia emak. Maknanya usia rumah ini mencecah 54 tahun. Asalnya kecil saja tapi kemudiannya dibesarkan sedikit demi sedikit. Rumah ini memang milik opah dan tok, cuma tanahnya saja bukan. Tanah ni milik orang lain. Orang yang banyak berjasa pada opah dan tok. Amanah/ wasiat tuan punya tanah kepada anak-anaknya agar membiarkan opah dan tok tinggal di sini sehingga akhir hayat mereka. Semua orang tahu tentang perjanjian itu. tapi bila tuan tanah dah meninggal, hanya tinggal anak-anak saja, mereka ambil keputusan jual tanah ini.

Dengar cerita kawasan ini akan didirikan rumah anak yatim. Hmmm ... rumah anak yatim dibina di sini tapi warga emas di suruh keluar tanpa diberi bayaran apa-apa. Sedangkan kalau kerajaan pun akan membayar atau pun mencari rumah lain kalau mereka ingin robohkan rumah setinggan. Tapi keluarga saya tak banyak cerita, kalau dah disuruh keluar, terpaksa keluarga jugalah. Nak buat cam mana, bukan harta kami. 

Rumah ini punya cerita. Rumah ini punya kenangan terindah buat saya. Hari-hari terakhir saya di rumah ini, saya banyak menangkap photo disekeliling rumah. Kenagan waktu tua saya. Kenangan untuk saya bawa sebelum saya pergi dunia ini. Memori saya di rumah ini cukup segar, terutama ketika zaman kecil saya.

Halaman depan rumah
Halaman depan rumah

Belakang rumah

Dari tepi

Pokok Benia di halaman rumah


Pokok Cempedak di depan rumah. Melepas nak makan .....


Opah rajin tanam bunga. Kat sekeliling rumah banyak pokok bunga....



No comments:

Post a Comment