Wednesday, September 15, 2010

Mawar


Mawar adalah bunga kesukaan saya. Saya masih ingat lagi ketika zaman remaja, saya selalu mengumpul bunga mawar dan memetik bunga mawar lantas diletakkan di dalam pasu atau dikeringkan di dalam buku menjadi penanda buku. Walaupun sudah kering, tetapi ia cukup cantik untuk dipandang. Baunya masih ada walaupun sudah kering. Dan ketika zaman remaja, bunga mawar sering menjadi tanda persahabatan di antara saya dan teman-teman terutama sekali mawar merah, kuning dan putih. Tak kira apa sahaja aktiviti, bunga mawar pasti dihulurkan tanda persahabatan dan tanda kasih sayang antara kami.

Mawar merupakan bunga yang sangat cantik, harum, dan indah dipandang, setiap orang pasti suka dengan baunya tapi hati-hati juga kerana mawar banyak durinya. Kalau terkena durinya, sakitnya tidak terkira. Mawar kalau dijaga dengan betul, ia cukup indah dan akan mekar mewangi, tetapi kalau tidak dijaga dengan betul, pastinya ia akan cepat layu. 

Bunga mawar juga sering dijadikan sebagai alat komunikasi yang biasanya mengambarkan perasaan ke seseorang. warna bunga mawar memiliki makna tersendiri, contohnya adalah ketika kita mengungkapkan perasaan cinta terhadap seseorang kita, maka kita mengungkapkannya dengan memberikan bunga mawar merah ini malah kesannya lebih istimewa. Namun bunga mawar pun masih memiliki banyak makna, tergantung pada berapa banyak tangkai bunga juga jenis atau warnanya. :
  1. Mawar Merah →yang melambangkan cinta pada pandangan pertama atau untuk mencintaimu.
  2. Mawar Putih →yang melambangkan cinta suci / kesucian.
  3. Mawar Hitam → yang melambangkan kamu adalah obsesiku.
  4. Mawar Kuning → yang melambangkan simbol persahabatan.
  5.  
Sejak saya meninggalkan zaman sekolah, saya jarang menerima bunga mawar lagi. Cuma dua kali sahaja yang pernah  saya terima iaitu masa konvokesyen saya di peringkat Ijazah dan Sarjana. Ibu saya yang memberi kepada saya. Mawar merah.

Alangkah indahnya kalau ketika ini ada yang memberi saya mawar merah tanda cintanya pada saya ... hehe ... beranganlah saya ni ... tapi akan adakah keadaan seperti itu. Entahlah ... hehe .....

No comments:

Post a Comment